متاورس چیست؟ از خرید زمین، ارز و بازی‌ها و همه چیز درباره Metaverse

فیسبوک از زمان تغییر برند خود به متا (Meta) سرمایه گزاری خود را بر متاورس اعلام کرد که باعث شده تا امروزه بسیاری به دنبال ورود به دنیای متاورس باشند و از دیگران عقب نمانند؛ اما متاورس چیست؟

متاورس چیست

متاورس

متاورس ترکیبی از چندین المان از تکنولوژی از جمله واقعیت مجازی (Virtual Reality)، واقعیت افزوده (Augmented Reality) و ویدئو است که افراد به کمک آن می‌توانند در یک عالم مجازی زندگی می‌کنند؛ چیزی مانند ماتریکس با این تفاوت که در این دنیا انسان‌ها کنترل عالم خود را دارند.

نام آن نیز برگرفته از ترکیب دو کلمه Meta و Universe است (Metaverse) که نشان دهنده ویژگی‌های این دنیای مجازی است.

شما می‌توانید در متاورس با دوستانتان در یک کنسرت شرکت کنید و یا به سفر بروید، بدون آن که نیاز باشد تا جابه‌جا شوید.

اولین بار کلمه متاورس توسط نویسنده، Neal Stephenson در سال ۱۹۹۲ و در کتاب داستان علمی تخیلی‌اش به نام Snow Crash مورد استفاده قرار گرفت که در این کتاب نیز نویسنده دنیایی را متصور شده بود که شخصیت‌ها یا Avatarها می‌توانستند در فضاهای ۳ بعدی و در فضاهای مجازی یکدیگر را ملاقات کنند.

از طرفی نوعی از متاورس در بعضی بازی‌های آنلاین مانند Fortnite و Minecraft و Roblox وجود دارند که البته این بازی‌ها هم قصد دارند تا به دنیای کامل متاورس وارد شوند.

چه زمانی متاورس را خواهیم دید؟

Mark Zuckerberg، مدیرعامل متا (فیسبوک قدیم) پیش‌بینی می‌کند که ۵ تا ۱۰ سال زمان می‌برد تا قابلیت‌های کلیدی متاورس در دسترس همگان قرار بگیرد؛ اما برخی زیرساخت‌های متاورس همین حالا نیز وجود دارند؛ اینترنت پرسرعت با پهنای باند بالا، تجهیزات VR مانند هدست‌ها و دنیاهایی که به صورت دائم در دنیای آنلاین وجود دارند و در حال اجرا هستند.

ارزها و بازی‌های متاورس

در متاورس نیز توکن‌ها و رمزارزها وجود دارند و شما می‌توانید تا چیزهای متفاوتی مانند شخصیت‌ها، ابزارها و حتی زمین بازی را به کمک ارز دیجیتال خریداری کنید!

 

حتی بازی‌های مختلف خود ارزهای مخصوصشان را دارند که مانند Bitcoin و سایر ارزهای دیجیتال بر پایه فناوری Blockchain هستند.

در ادامه با برخی از بازی‌ها و ارزهای متاورس آشنا می‌شویم.

بازی NFT

دیسترالند (Decentraland)

دیسترالند یک پلتفرم واقعیت مجازی است که کاربران می‌توانند به بازی و تعامل با یکدیگر باشند و از این طریق زمین بخرند، بفروشند و یا زمین خود را توسعه دهند.

دیسترالند بزرگترین متاورس در فضای NFT است که به عنوان یک توکن غیر قابل تعویض به نام LAND نمایش داده می‌شود و هر قطعه زمین مطعلق به یک نفر است و مالک این زمین می‌تواند تصمیم بگیرد تا با زمین خود در متاورس چه کند.

توکن این بازی مانا (MANA) نام دارد و از طریق این توکن می‌توانید تا زمین بخرید و یا بفروشید.

اکسی اینفینیتی

اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)

اکسی اینفینیتی توکن بومی یک بازی NFT است که در آن به پرورش حیوانات خانگی مجازی مشغول خواهید بود و برای پیشرفت در این بازی باید تا حیوانات خانگی مجازی را جمع‌آوری کنید؛ در واقع این حیوانات دارایی دیجیتال معامله شده در این سایت هستند.

کسب درامد از این طریق توجه بسیاری از گیمزها را به خود جذب کرده‌است؛ در این حد که در فیلیپین بیشتر از ۶۰ درصد از جمعیت اکسی اینفینیتی بازی می‌کنند!

ENJ چیست

ENJ

Enjin Coin یک توکن دیگر در متاورس است که بر پایه اتریوم است و هدف اصلی آن ساده کردن استفاده از NFT ها برای برندها و مشاغل است.

این NFT ها دارای استاندارد ERC-1155 هستند که با استاندارد ERC-721 که برای ساختن بیشتر NFT های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد تفاوت‌هایی دارد.

کوین ENJ ارز بومی مورد استفاده در این پلتفرم است و زمانی که یک NFT جدید در این شبکه ساخته می‌شود مقداری مشخص از ENJ در توکن ضمیمه می‌شود که این مقدار به توکن‌های جدید ساخته شده ارزش می‌دهد.

نایکی در متاورس

ورود برندها به Metaverse

یکی از حوزه‌های پیشرو در ورود به این زمینه صنعت مد بوده، تا جایی که شما می‌توانید تا برای شخصیت خود در بازی ‌های Roblox و Fortnite به ترتیب لباس‌هایی با برندهای Nike و Balenciaga را تهیه کنید.

با این وجود طراحان نیز در حال ورود به حوزه جدید NFTها یا توکن‌های غیر قابل تعویض هستند و با توجه به چیستی NFT اقلام دیجیتالی مانند نقاشی و انیمیشن را به فروش می‌رسانند.

NFT چیست

حتی طول تعطیلات هالووین رستوران زنجیره‌ای مکزیکی Chiptole یک رستوران مجازی را در Roblox افتتاح کرد که در آن کوپن‌هایی را برای دریافت یک Burrito رایگان در رستوران‌های واقعی چیپتوله و اسکین‌هایی را برای پوشیدن آواتارها در بازی به افراد می‌‌داد.

با توجه به این که ساختار اصلی تمام این اقلام Blockchain است اما روشی برای انتقال آن‌ها از یک بازی و یک پلتفرم به پلتفرم دیگر وجود ندارد که برطرف کردن این ضعف یکی از اولویت‌های مارک زاکربرگ در توسعه متاورس است.

تیر ۱۵, ۱۴۰۲

0 responses on "متاورس چیست؟ از خرید زمین، ارز و بازی‌ها و همه چیز درباره Metaverse"

Leave a Message